Ongevallen op het werk en werkstress

Volgens de resultaten van het onderzoek dat de afgelopen jaren door Eurostat is uitgevoerd, waren lichamelijke en psychische stress de oorzaak van bijna 25% van de arbeidsongevallen. Vanaf april 2019 zijn statistieken van arbeidsongevallen op het werk in Nederland in 2018 beschikbaar. Ze tonen aan dat het psychologische trauma dat ook door stress kan worden veroorzaakt, zowel vrouwen als mannen in alle sectoren treft. In termen van culturele verschillen als gevolg van de verschillende afkomst van werknemers, waren de 3 groepen vergelijkbaar qua psychologische ongevallen. In de bouwsector gaf 25% van de respondenten aan dat stress en werkdruk hoog zijn. Zeker voor deze sector is dit buitengewoon risicovol vanwege het feit dat de omstandigheden vaak gevaarlijk zijn (bijv. Werken op hoogte, werken met apparatuur of in moeilijke omstandigheden). Het is de moeite waard om de oorzaken van stress te analyseren, te leren identificeren en te bestrijden. Het is duidelijk dat het verminderen van stress op het werk een direct effect heeft op de cultuur en veiligheid van werk, de productiviteit en de levenskwaliteit van werknemers.

De effecten van stress

Stress is een natuurlijke reactie van het lichaam op een bedreiging. De individuele voorkeuren van het individu bepalen welke situatie mogelijk als stress wordt ervaren. Hoewel stress op de korte termijn geen bedreiging vormt voor de gezondheid, kan langdurige aanmaak van adrenaline en cortisol hormonen een negatief effect hebben op de gezondheid. De bekendste en meest vaak veroorzaakte effecten zijn:

  • slaapproblemen
  • angst
  • depressie
  • spijsverteringsproblemen
  • hoofdpijn
  • hartziekte
  • slaapproblemen
  • op gewicht komen
  • aantasting van geheugen en concentratie

De oorzaken van stress op het werk

Allereerst is het de moeite waard om te overwegen wat de bronnen van stress zijn die de veiligheid van werknemers beïnvloeden. In een artikel gepubliceerd in het Journal of Occupational and Environmental Medicine worden de volgende redenen genoemd:

  • lange werkdagen, werkoverbelasting en druk van collega’s en leidinggevenden
  • de impact van het verlies van controle over de werktijd op het persoonlijke leven
  • gebrek aan controle over werk en gebrek aan deelname aan besluitvorming
  • slechte sociale steun, gebrek aan ondersteuning in het bedrijf
  • onduidelijke rol van management en werk, evenals een slechte managementstijl
  • geweld op het werk.

Deze factoren zijn universeel en zijn van toepassing op elk werkgebied. In het geval van bouw- en renovatiewerken is de naleving van de VCA-regels cruciaal. Helaas is één van de gevolgen van stress het nemen van verkeerde beslissingen, die direct gevaar betekenen voor de gezondheid en soms zelfs levensbedreigend zijn. Onder de vele factoren die stress in de bouw verhogen, kunnen we de volgende benoemen:

  • geen levering van materialen binnen de voorgeschreven periode
  • veranderingen in de atmosferische omstandigheden of slechte voorbereiding van het project
  • storingen aan machines/apparatuur en downtime
  • communicatieproblemen en cultuurverschillen zijn een bron van stress in groepen die bestaan uit medewerkers van verschillende afkomst
  • niet-gemelde afwezigheid van collega’s en / of problemen bij het vinden van gekwalificeerde medewerkers

Natuurlijk vermeldt deze lijst niet alle bronnen van stress, maar het geeft aan welke preventieve maatregelen kunnen worden genomen om het te beperken

Bestrijding van stress op het werk

Het voorkomen van situaties die kunnen bijdragen aan een langere werktijd is cruciaal. Het is de moeite waard om kennis te nemen van de manieren van stressmanagement, maar je kunt jezelf niet beperken tot het bestrijden van de effecten.
Het zou goed zijn voor het management om zich bewust te zijn van de bronnen van stressrisico. Het is de moeite waard om kennis te nemen van het werken in een multicultureel team, manieren van effectieve communicatie en het managen van medewerkers, hoe ervoor te zorgen dat medewerkers waar nodig passende training en wederzijds vertrouwen hebben in professionele service van apparatuur op een bepaalde functie.
Op organisatieniveau kunt u:

  • zorg er tijdens de werving voor dat de werknemer op de hoogte is van de taken en werklast
  • zorg ervoor dat het juiste aantal werknemers aan de taak wordt toegewezen
  • zorg voor een realistisch werkplan en houd rekening met, indien mogelijk, voorkeuren van werknemers met betrekking tot de werktijd (bijvoorbeeld in ploegendienst)
  • zorg voor het vertrouwen van het team en psychologische ondersteuning
  • Zorg ervoor dat de supervisor personen kan identificeren die onder stress staan ​​en hun toestand in de gaten houden

Bron: BMJ Journals, Eurospat, ResearchGate